سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه دردانشش اختلاف و دوگانگی نباشد . [امام باقر علیه السلام ـ در بیان معنای راسخان در دانش ـ]
هیئت الزهرا (سلام الله علیها) ؛ رهروان شهدا
 
جلسه آخر «نگرشی نو به نهج البلاغه» در سال 90 + گزارش

 

سلام

جلسه هشتم (آخرین جلسه سال 90)

«نگرشی نو به نهج‌البلاغه»
با موضوع جنگ جمل برگزار می‌شود.

مدرس: حاج آقا زعفرانی

جلسه قرآن: آقای هادی خزعلی(16)
توسل: آقای حسام کرمی(13)
 

چهارشنبه‌: 17 اسفند 1390
ساعت 7 تا 9 شب

مکان: حسینیه امام علی(ع)

 

یا علی

- - - - - -

+ پیام حلالیت‌طلبی:
«سلام
به حول وقوه الهی راهی عتبات عالیات هستم.
لطفاً مرا حلال نمایید.
یا علی

سید محمد حسن ابطحی (smhamine@gmail.com)»

+ لینک ثبت‌نام اردوی جهادی

+ هفته شهدای مفید پایین؛ یک‌شنبه 14 تا پنج‌شنبه 18 اسفند 90

+ گزارش هیئت منزل شهید کاظمی

- - - - - -

+ لینک: فایل صوتی جلسه هشتم

+ لینک: فایل صوتی زیارت آل یس (آقای حسام کرمی)

+ خلاصه مباحث:

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه نگرشی نو به نهج‌البلاغه؛ جلسه هشتم؛ چهارشنبه 17 اسفند 90؛ حاج آقا زعفرانی

موضوع: جنگ جمل
حضرت در ذی‌قار اردو زدند و از کوفه تقاضای سپاه کردند.
ابوموسی اشعری که حاکم بود امتناع کرد و مالک حاکم کوفه شد و سپاه فرستاد.


1- معرفی اصحاب جمل؛ خطبه 169
•    اگر از سلطنت اسلام دفاع نکنید ازدست شما می‌رود و دیگر به دستتان نمی‌افتد.
•    تا جایی که نظام مسلمین لطمه نخورد صبر می‌کنم؛ اینها انگیزه‌شان حسد است. می‌خواهند اوضاع به قبل برگردد (اختلاف طبقاتی).
•    حضرت حکومت اسلامی رو نعمتی دانسته‌اند که شکرش واجب است. شکر: دفاع. اگر شکر نشود سلب می‌شود.
•    حضرت در ابتدا حکومت را نپذیرفتند و بارها گفتند این حکومت  بی‌ارزش است. پس چطور حضرت پای همین حکومت بی‌ارزش ایستادند و مسلمان‌کشی راه افتاد؟ فرمودند که من صبر می‌کنم تا جماعت مسلمین خوار نشود. اما اگر جنگ نمی‌کردند نظام مسلمین قطع می‌شد. البته قبل از پذیرفتن حکومت شرایط متفاوت است تا بعد از پذیرش. دیگر بعد از پذیرش ازدست رفتن حکومت به‌راحتی نیست.

2- خطبه شقشقیه (3)؛ گروه‌هایی که با حضرت جنگیدند
•    بعد از پذیرش حکومت سه گروه؛
عده‌ای پیمان شکستند (ناکثین)،
مارقین (نهروان – خارج‌شدگان از دین)،
قاسطین (معاویه - قاسطون برای جهنم حطب هستند. به معنای جور که متضاد عدل است. – قاسطون از حق عدول کردند.)

3- حکمت 262 (به اهل بصره که در تشخیص حق دچار مشکل شده بودند)
•    حضرت گفتند تو پایین پات رو نگاه کردی؛ اگر سرت را بالا می‌کردی گمراه نشدی.
باید اول حق و باطل را بشناسی، بعد اهل‌ش را بشناسی.

4- ممانعت از آغاز جنگ
•    حضرت زبیر را از جنگ منصرف کردند.
یکی از سپاهیان زبیر را کشت و برای حضرت آورد که حضرت بسیار ناراحت شدند.
•    حضرت گفتند بیایید قرآن را واسطه کنیم که اهالی جمل جوان حامل قرآن را کشتند.
•    در نهایت هم اهالی جمل جنگ را شروع کردند.

5- درباره جنگ جمل (خطبه 10)

6- پس از جنگ جمل (خطبه 9)

7- برخورد حضرت با اهالی بصره که با حضرت جنگیده بودند
•    خواندن نماز و دفن کشته‌شدگان‌شان؛ حتی طلحه
•    برخورد مهربانانه با اهالی بصره؛
یکی از بهترین یاران (ابن عباس) را حاکم کردند.
•    برخورد مناسب با عایشه؛
به محمدبن ابی‌بکر و عمار گفتند با احترام عایشه را بیاورید.
حضرت عایشه را با چهل جنگجو به مدینه فرستادند و آنجا فهمید که چهل زن همراه عایشه بودند.
•    بعد از جمل مرکز حکومت را به کوفه منتقل کردند (12 رجب سال 36).


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/12/13:: 7:50 عصر     |     () نظر
 
سالگرد 6 شهید + گزارش

سلام

جلسه هیئت الزهراء(س)
به مناسبت سالگرد شش شهید مفید

پنج شنبه 11 اسفند 1390
ساعت 19:30

منزل شهید منصور کاظمی(3)

دعای کمیل + سخنرانی پدر شهید فیاضی

 

+ ثبت نام اردوی جهادی سال 91

یا علی

- - - - - - 

+ فایل صوتی: سخن‌رانی حاج آقا فیاضی
+ فایل صوتی: مداحی آقای رستمی

برداشتی آزاد از صحبت‌های حاج آقا فیاضی:

 

1. عنایت شهدا
نقل از مقام معظم رهبری: توفیقات ما به‌خاطر اولیا خداست، به‌خصوص شهدا. اولیا خدا ناظر اعماال ما هستند و عملکرد ما آنها را ناراحت یا خوشحال می‌کند. آنها در کمال و سعادت ما نقش دارند. اگر در این مسیر سالم ماندیم به‌خاطر عنایت اولیا، شهدا و به‌خصوص امام زمان(عج) بوده و هدایت آنها ما را کمک می‌کند.

2. شهدا دست‌نیافتنی نیستند
شهدا شرایط خاص نداشتند. شهدا در زمان خود از شرایط موجود نردبان کمال درست کردند و بالا رفتند، شرایطی که از جنس معلولیت، خرابی، نقص عضو بود. همین شرایط نظامی، نا‌امنی و خشن برای آنها باعث رسیدن به اوج و کمال شد. الآن که اوضاع بسیار مهیاتر است. در شرایط امروز، اگر بخواهیم، راه شهدا دست‌یافتنی است.

3. الهام‌های هدایت‌بخش
وحی انواع و اقسام دارد مانند الهام، خواب، یا جبرائیل. وحی برای هدایت به شکل الهام برای افراد مستعد در شبانه‌روز هست. نداشتن این الهام نش‌دهنده مشکلی برای انسان است. البته این وحی از نوع آنچه برای انبیاء و امامان است، نیست. اما باید به این الهام‌ها توجه کرد. این الهامات حقیقت است نه بی‌راهه. پیامبران(ع) هم با این الهام‌ها یاری می‌شدند.
حضرت موسی(ع) که تبعید شده و راه گم کرده با همین ندا می شود پیامبر. بعد برای حرکت به‌سمت فرعون مهمترین تجهیزاتی که می‌خواهد شرح صدر است و درستی بیان. 

4. حکایت قطره و دریا
چه‌طور حضرت موسای  فراری می‌آید می‌گوید ایمان بیاورید تا رستگار شوید. قطره‌ای است که  به دریا وصل شده‌است. رهبری وقتی در مورد دشمنی به اسرائیل می‌گوید حتماً به جایی وصل هستند. انسان در مشکلات باید بزرگی خدا را در نظر بگیرد.

5. عمل به تکلیف
همه دانش‌ها اگر به دریای الهی پیوند نخورد فایده‌ای ندارد.
کربلایی کاظم در مسجد شنید که باید خمس و زکات داد. وقتی دید پدرش خمس و زکات نمی‌دهد مال‌ش و کارش را از پدر جدا کرد. وقتی پدر دید این جوان رفته کارگری دیگران، خودش به او زمین و کار داد. کربلایی در زیارت امام‌زاده دهات‌شان به الهام دو نفر توانست وحی خدا را بخواند. این به‌خاطر رزق حلال است.
آقای بهجت می‌گوید دنبال کارهای بزرگ نباشید. انجام واجبات و ترک محرمات کافی است تا هدایت بشوید.
ماجرای این شهدا نشان می‌دهد که زندگی شیک، پدر پولدار و امنیت برای‌شان مهیا بوده، ولی پسر به جبهه می‌رود.
احسان به پدر و مادر می‌تواند آدم را خیلی بالا ببرد.

6. سوره گاو
اسم سوره بزرگی به‌خاطر پسری است که به پدرش نیکی می‌کرد. فردی در بنی‌اسرائیل توسط پسرعموی‌ش کشته می‌شود، به‌خاطر خواستگاری از یک دختر. برای پیداکردن قاتل به امر خدا حضرت موسی گاوی را مشخص کردند برای ذبح، که به‌خاطر بهانه‌های بنی‌اسرائیلی فقط یک گاو خاص شد.
پسر خواست جنسی نقد کند، مغازه بسته بود، دنبال کلید گشت. دید کلید زیر متکا است. پدر را بیدار نکرد و بی‌خیال کسب شد. پدر خوشش آمد و به او گاوی داد که همان گاو خاص بود.

7. در جبهه بیش از این سختی کشیده‌ایم
شهید اقبالی، معاون غواص‌ها در عملیات عبور از اروند بود. شبی که از جبهه رسید تهران و دید دیر وقت است، شب سرد، از 4 تا 6 صبح پشت در ماندند ولی پدر و مادر را بیدار نکردند...

8. عمل به تکلیف
امام با محکمی جلو کارتر ایستاد، همان‌طور که رهبری با جرأت جلو آمریکا می‌ایسند. فردای روزی که همه موارد روی میز بود همه به زیر میز رفت! انگار تشخیص تکلیف می‌دهند. هرکاری به‌موقع خودش؛ تظاهرات، رأی‌دادن، نماز خواندن، درس خواندن، صله رحم، روزه گرفتن و نگرفتن. باید هر چیزی برحسب تکلیف باشد. 

9. یکی از رازهای موفقیت
اگر کتابی، کاری، حرفی، روزنامه‌ایی باعث عوض‌شدن جنس ما می‌شود نباید انجام شود. شهدا و اولیا در شرایط تحریم و جنگ می‌توانند دربان هدایت بسازند و ما در شرایط آرام فعلی نتوانیم. پس مشکلی داریم. امان از سریال، دوست و خوابی که برای ما جز ضرر ندارند؟ خوبان همه کارهای‌شان مستحبات و واجبات است چرا که حتی روزنامه خواندن آنها نیز برای هدایت و کمال است.

10. هدف، ولایت
باید تحت ولایت عمومی خدا قرار بگیریم و هم تحت هدایت ولی خدا قرار بگیریم. این دو مورد هدف کل زمان زندگی ما باشد؛ چه نماز، چه درس چه انتخابات. ان‌شاءالله جزو افرادی شویم که در تمام شئون زندگی در جاده و مسیر هدایت قدم برداریم.

11. معاون نطنز
زندگی شهید احمدی روشن عجیب است. چه زمانی شروع کرد که در 31 سالگی شده معاونت انرژی اتمی نطنز؟ چه انسجام رفتار و زندگی در خود ایجاد کرده بود. در 31 سالگی به این حد رسید که اسرائیل برنامه برای شهادت‌ش بریزد.

12. عیدی
امام زمان(عج) شب میلاد پدرشان عیدی خوب می‌دهند.

 


نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/12/7:: 6:25 عصر     |     () نظر
 
تسلیت به حاج آقا زعفرانی

سلام

درگذشت مرحوم خانم مریم بهروزی
عمه بزرگوار حاج آقا زعفرانی را تسلیت عرض می‌نماییم.

ان‌شاءالله با حضرت زهرا(س) محشور بشن

مراسم ترحیم:
روز چهارشنبه 3 اسفند 90، ساعت 16 تا 17:30
مسجد نور (میدان فاطمی)

جلسه نهج‌البلاغه این هفته هیئت الزهرا(س) نیز برگزار نمی‌شود.

یا علی 


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/12/1:: 11:50 صبح     |     () نظر
 
گزارش جلسه هفتم

باسمه تعالی

هیئت الزهراء(س)، حاج آقا زعفرانی، جلسه هفتم «نگرشی نو به نهج‌البلاغه»، 26 بهمن 1390، دوران خلافت حضرت امیر(ع)

  1. مرور  جلسه گذشته
  • نظر حضرت امیر(ع) درباره پذیرفتن خلافت بعد از قتل عثمان این بود که من وزیر باشم برای شما بهتر است تا خلیفه.
  • دلیل پذیرفتن خلافت از سوی امام، اتمام حجت به‌خاطر حضور و اصرار مردم بود.
  • سؤال: آیا قبول ولایت منوط به نظر مردم است؟
  • در زمان هجوم مردم بیت نکردند تا احساسی نباشد و بیعت را به زمان دیگر موکول کردند.
  1. اتمام حجت حضرت امیر(ع) پیش از پذیرفتن خلافت
  • ü خطبه ششم نهج‌البلاغه؛ اعلام برنامه حضرت و وضعیت جامعه
    • اوضاع فعلی مانند زمان پیش از بعثت پیامبر(ص) است.
    • حالا که بیعت کردید آزمایش می‌شوید و غربال می‌شوید. موقعیت‌های بی‌جهت حذف می‌شود.
    • سفارش به رعایت تقوی
    • اشاره به اینکه اغلب طرفداران باطل بیشتر از حق‌مداران هستند.
  1. وضعیت قاعدین
  • عده‌ای با امام بیعت نکردند به نام قاعدین. امام برخلاف رسم، کسی را مجبور به بیعت یا آوردن ضامن برای بیعت‌نکردن نکردند.
  1. اصلاحات اقتصادی موردنظر حضرت امیر(ع)
  • محوریت اصلاحات اقتصادی حضرت امیر(ع) از میان برداشتن اختلاف طبقاتی به‌بهانه سوابق در اسلام بود.
  • حضرت: حتی اگر ببینم این اموال ناحق را مهر زنان کردید برش می‌گردانم.
  • در عدل گشایشی است که اگر کسی طاقت آن را نداشته باشد، طاقت ظلم را هم نخواهد آورد.
  • در جایی نعمت فراوان ندیدم مگر آنکه در کنار آن حق خورده شده نباشد.
  • حضرت اشاره می‌کنند که کارهایی که شما کردید مانند جهاد حسابش با خداست و من بیت المال را باید به مساوات تقسیم بکنم.
  • حضرت در مقابل ویژه‌خواهی یکی از از اصحاب اشاره کردند: آیا شما می‌خواهید با ظلم به افرادی که زعامت آنها را دارم طرف‌دار جمع کنم؟ اگر مال خودم بود به مساوات تقسیم می‌کردم چه برسد به مال خدا (بیت‌المال).
  • استفاده مال در جایی‌که محل آن نیست اسراف است و انسان را نزد خدا پست می‌کند.
  • حتی اگر به افرادی زیاده بدهی خدا تو را از تشکر آنها محروم می‌کند و لزوماً به تو علاقه‌مند نمی‌شوند.
  1. نظر امام(ع) درباره برخورد با خواص اجتماعی- سیاسی
  • ü بخشی از نامه 53؛ عهدنامه مالک اشتر
    • دوست‌داشتنی چیزها نزد تو چیزی باشد که رضایت عامه مردم را جلب می کند که ناراحتی عمومی مردم رضایت خواص را هم از بین می‌برد. پس سعی بر عدالت با گستره بیشتر باشد.
    • خواص در زمان راحتی خرج زیادی دارند، اما در زمان سختی کمتر کمک می‌کنند. اگر انصاف کنی ناراحت می‌شوند و اگر چیزی خواستند بر آن اصرار می‌کنند و چندان شکرگزار تو نخواهند بود. اگر به آنها ندهی عذر تو را نمی‌پذیرند و در سختی صبر آنها از همه کمتر است.
    • ستون دین و قوام جامعه به عموم مردم هستند، پس میل‌ات به اینها باشد.
  • امام(ع) توصیه مغیره بن شعبه درباره اینکه به کارگزاران عثمان دست نزن تا اوضاع به ثبات برسد را نیرنگ می‌خوانند و نمی‌پذیرند. ابن عباس نیز همین نظر را می‌پسندند ولی حضرت نمی‌پذیرند.
  1. مقدمات فتنه جمل
  • عملکرد امام(ع) باعث ایجاد ناراحتی‌هایی بین افرادی مانند طلحه و زبیر شد. اینان توقع حکومت کوفه و بصره داشتند که حضرت صلاح ندیدند.
  • طلحه و زبیر برای حج از مدینه خارج شدند. ازسویی عایشه که در مکه بود ادعا کرد عثمان پیش از قتل از اعمال خود توبه کرده بود و به خون‌خواهی عثمان اقدام کرد.
  • این سه تن (عایشه، طلحه و زبیر) هسته «ناکثین» (پیمان‌شکنان) هستند. لشکر حضرت امیر(ع) آنها را بدون سلاح تا «ذی‌قار» دنبال کردند.
  • امام(ع) از کوفه برای مقابله با ناکثین کمک خواستند. ابوموسی اشعری، والی آن زمان کوفه، از کمک سر باز زد. لذا حضرت امیر(ع) مالک اشتر را بر کوفه والی کردند و مالک لشکری از آنجا به بصره آوردند.
  1. نکته اخلاقی از کلام امام(ع)
  • ابن عباس نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) رفت درحالی‌که ایشان مشغول پینه‌زدن کفش بودند. حضرت فرمودند: عمارت بر شما برای من از این کفش مندرس بی‌ارزش‌تر است مگر اینکه ظلمی رادفع کنم یا حقی را اقامه کنم.

 

لینک صدای حاج آقا زعفرانی

لینک صدای آقای حسام کرمی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیدمحمدصالح عامری 90/11/29:: 3:42 عصر     |     () نظر
 
شروع مجدد جلسات «نگرشی نو به نهج البلاغه»

سلام

بعد از تعطیلی چند هفته‌ای ان‌شاءالله جلسات ازسرگرفته می‌شود!

جلسات هفتم تا دهم
«نگرشی نو به نهج‌البلاغه»
با موضوع دوران خلافت حضرت امیرالمؤمنین(ع) برگزار می‌شود.

مدرس: حاج آقا زعفرانی

توسل: آقای حسام کرمی

چهارشنبه‌ها: 26 بهمن تا 17 اسفند 1390
ساعت 7 تا 9 شب

 

نشانی: میدان قدس (تجریش)، خیابان دزاشیب (کبیری)،
جنب آتش‌نشانی، خیابان رمضانی، جنب مسجد حضرت زهرا(س)
حسینیه امام علی(ع)

نشانی حسینیه امام علی(ع)

یا علی


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/11/25:: 7:47 صبح     |     () نظر
 
اردوی بازدید از مناطق عملیاتی جنوب کشور

بسم رب الشهداء و الصدیقین

گزارشی از اردوی بازدید از مناطق جنگی جنوب کشور

همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان ودلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود. (حضرت امام خمینی ره)
امروز زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست. (مقاممعظم رهبری حفظه ا...) 

با توجه به اینکه برنامه هفته شهدای ام‌سال دبیرستان
در مناطق عملیاتی جنوب کشور برگزار می‌شود،
جمعی از دوستان فارغ‌التحصیل تصمیم گرفتند
در ایام بین دو ترم و آغاز ترم جدید دانشگاه
اردوی بازدید از مناطق عملیاتی جنوب کشور را پی‌گیری کنند.


لذا باتوجه به اینکه تدارکات چنین اردویی نیازمند براورد نفرات است
خواهشمندیم تا تاریخ 17 دی تمایل خود را برای حضور در این اردو ازطریق ثبت‌نام برخط (لینک زیر) اعلام فرمایید.

  • زمان اردو: دوشنبه 17 بهمن الی شنبه 22 بهمن 90
  • وسیه رفت و برگشت:قطار

 

 

یا حسین


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/11/16:: 12:0 صبح     |     () نظر
 
شهادت امام عسکری(ع)

سلام

به مناسبت شب شهادت امام حسن عسکری(ع)
مراسم سوگواری در منزل
حاج آقا زعفرانی
برگزار می‌شود.

سخن‌ران: حاج آقا ذوالفقاری

سه‌شنبه 11 بهمن 1390
ساعت 7 تا 9 شب

 

یا امام عسکری(ع)


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/11/8:: 3:45 عصر     |     () نظر
 
تعطیلی جلسات نهجالبلاغه دیماه

سلام

به‌دلیل شروع ایام امتحانات
جلسات نهج‌البلاغه دی‌ماه تعطیل می‌باشد.

یا حسین


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/10/10:: 11:0 صبح     |     () نظر
 
نگرشی نو به نهج البلاغه - جلسه ششم

سلام

جلسه ششم
«نگرشی نو به نهج‌البلاغه»
با موضوع آغاز دوران خلافت حضرت امیرالمؤمنین(ع) برگزار می‌شود.

مدرس: حاج آقا زعفرانی

توسل: آقای حسام کرمی
به‌مناسبت شام شهادت حضرت سجاد(ع)

چهارشنبه 30 آذر 1390
ساعت 7 تا 9 شب

به‌هم‌راه صرف هندوانه!

نشانی: میدان قدس (تجریش)، خیابان دزاشیب (کبیری)،
جنب آتش‌نشانی، خیابان رمضانی، جنب مسجد حضرت زهرا(س)
حسینیه امام علی(ع)

نشانی حسینیه امام علی(ع)

+ گزارش جلسه اول
+ گزارش جلسه دوم
+ متن جلسه سوم و صوت جلسه چهارم

یا حسین


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/9/27:: 2:16 عصر     |     () نظر
 
مراسم ختم پدر حاج آقا ذوالفقاری

سلام

با نهایت تأسف
با خبر شدیم که پدر حاج آقا ذوالفقاری
(یکی از سخن‌رانان هیئت)
به رحمت خدا رفته‌اند.

از همه دوستان دعوت می‌شود
در مراسم ترحیم ایشان شرکت نمایید.

جمعه 25 آذر 1390
بعد از نماز مغرب و عشاء
مسجد مفتخر

شادی روح‌شان فاتحه و صلوات

یا حسین


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/9/23:: 11:49 صبح     |     () نظر
   1   2   3   4      >
درباره

هیئت الزهرا (سلام الله علیها) ؛ رهروان شهدا


مدیر وبلاگ : مسعود مسیح تهرانی[127]
نویسندگان وبلاگ :
سیدمحمدصالح عامری (@)[19]

سیدمحمدصادق امامی (@)[73]

ناصر مطیع (@)[17]

مجتبی کریمی نیا (@)[122]


صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها