سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون تو را درودى گویند درودى گوى از آن به ، و چون به تو احسانى کنند ، افزونتر از آن پاداش ده ، و فضیلت او راست که نخست به کار برخاست . [نهج البلاغه]
هیئت الزهرا (سلام الله علیها) ؛ رهروان شهدا
 
جلسه دوم نگرش نو به نهج الیلاغه

باسمه تعالی

با عرض سلام و ادب خدمت شما بدین وسیله گزارش جلسه دوم نگرش نو به نهج الیلاغه را تقدیم می کنم؛

موضوع جلسه: مطالب مربوط به سقیفه در نهج البلاغه

 

  • خطبه 197؛ ماجرای غسل و کفن و دفن پیامبر(ص)

    (این سخنرانى در شهر کوفه در دوران زمامدارى آن حضرت ایراد شد)

  1. فضائل امیر المؤمنین علیه السّلام‏

  اصحاب و یاران حضرت محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم که حافظان اسرار او مى‏باشند، مى‏دانند که من حتى براى یک لحظه هم مخالف فرمان خدا و رسول او نبودم، بلکه با جان خود پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را یارى کردم. در جاهایى که شجاعان قدم‏هایشان مى‏لرزید، و فرار مى‏کردند، آن دلیرى و مردانگى را خدا به من عطا فرمود.

  2.    در سوگ پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم‏

رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم در حالى که سرش بر روى سینه‏ام بود قبض روح گردید، و جان او در کف من روان شد آن را بر چهره خویش کشیدم.

متصدّى غسل پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم من بودم، و فرشتگان مرا یارى مى‏کردند، گویا در و دیوار خانه فریاد مى‏زد. گروهى از فرشتگان فرود مى‏آمدند و گروهى دیگر به آسمان پرواز مى‏کردند.

گوش من از صداى آهسته آنان که بر آن حضرت نماز مى‏خواندند، پر بود، تا آنگاه که او را در حجره‏اش دفن کردیم. چه کسى با آن حضرت در زندگى و لحظات مرگ از من سزاوارتر است؟ پس مردم! با دل بینا حرکت کنید، و نیّت خویش را در جهاد با دشمن راست بدارید.

      سوگند به خدایى که جز او خدایى نیست، من بر جادّه حق مى‏روم، و دشمنان من بر پرتگاه باطلند، مى‏گویم آنچه را مى‏شنوید، و براى خود و شما از خدا طلب آمرزش دارم.

  • به توصیه پیامبر(ص)، حضرت امیر(ع) به جمع آوری قرآن مشغول شدند.

 

  • خطبه 192؛ قاصعه درباره جایگاه حضرت امیر(ع) نزد پیامبر(ص)

  سوابق درخشان شجاعت و فضائل امام علیه السّلام‏

من در خردسالى، بزرگان عرب را به خاک افکندم، و شجاعان دو قبیله معروف «ربیعه» و «مضر» را در هم شکستم! شما موقعیّت مرا نسبت به رسول خدا صلّى اللّه علیه و  آله و سلّم در خویشاوندى نزدیک، در مقام و منزلت ویژه مى‏دانید، پیامبر مرا در اتاق خویش مى‏نشاند، در حالى که کودک بودم مرا در آغوش خود مى‏گرفت، و در بستر مخصوص خود مى‏خوابانید، بدنش را به بدن من مى‏چسباند، و بوى پاکیزه خود را به من مى‏بویاند،   ….   و من همواره با پیامبر بودم چونان فرزند که همواره با مادر است، «2» پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم هر روز نشانه تازه‏اى از اخلاق نیکو را برایم آشکار مى‏فرمود، و به من فرمان مى‏داد که به او اقتداء نمایم. پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم چند ماه از سال را در غار حراء «3» مى‏گذراند، تنها من او را مشاهده مى‏کردم، و کسى جز من او را نمى‏دید، در آن روزها، در هیچ خانه اسلام راه نیافت جز خانه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم که خدیجه هم در آن بود و من سوّمین آنان بودم. من نور وحى و رسالت را مى‏دیدم، و بوى نبوّت را مى‏بوییدم من هنگامى که وحى بر پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرود مى‏آمد، ناله شیطان را   شنیدم، گفتم اى رسول خدا، این ناله کیست؟ گفت: شیطان است که از پرستش خویش مأیوس گردید و فرمود: «على! تو آنچه را من مى‏شنوم، مى‏شنوى، و آنچه را که من مى‏بینم، مى‏بینى، جز اینکه تو پیامبر نیستى، بلکه وزیر من بوده و به راه خیر مى‏روى»

 

  •   رحلت پیامبر(ص) و انکار

بعد مرگ پیامبر(ص) خلیفه دوم انکار کردند؛ گفت پیغمبر(ص) غیبت کرده نه رحلت. او را نهی کردند. آیه «انک میت و انهم میتون» آیه «انقلبتم علی اعقابکم»

مغیره بن شعبه؛ به خلیفه اول و دوم و ابوعبیده جراح می‌رسه و اونها رو به سقیفه می‌بره. در سقیفه درگیری اوس و خزرج بود بر سر حاکم. ابوبکر از قول پیامبر(ص) می‌گه امیر از قریش‌ه. تعارف بین این سه نفر. ابوبکر با عمر بیعت می‌کنه. داشت رئیس خزرج (سعد بن عباده) حاکم می‌شد برای همین اوس با ابوبکر بیعت کردند، خزرج هم بجز اطرافیان سعد با ابوبکر بیعت می‌کنند. میان مسجد و در خانه پیامبر(ص) مردم مشغول نماز بر پیکر ایشان بودند.

«السقیفه و الخلافه» عبدالفتاح عبدالمقصود و کتاب 8 جلدی «امام علی(ع)»

 

  • کلام 67 نهج البلاغه

   (وقتى در 28 صفر سال 11 هجرى ماجراى سقیفه را به امام رساندند پرسید: انصار چه گفتند؟ پاسخ شنید که انصار گفتند: زمامدارى از ما، و رهبرى از شما مهاجرین انتخاب گردد. پس امام علیه السّلام فرمود)

 

ردّ استدلال انصار و قریش نسبت به امامت در سقیفه

            چرا با آنها به این سخن رسول خدا استدلال نکردید که آن حضرت در باره انصار سفارش فرمود: با نیکان آنها به نیکى رفتار کنید و از بدکاران آنها در گذرید! [پرسیدند چگونه این حدیث انصار «2» را از زمامدارى دور مى‏کند؟ پاسخ داد:] اگر زمامدارى و حکومت در آنان بود، سفارش کردند در باره آنها معنایى نداشت [سپس پرسید، قریش در سقیفه چه گفتند؟ جواب دادند: قریش مى‏گفتند ما از درخت رسالتیم، امام علیه السّلام فرمود] به درخت رسالت استدلال کردند! امّا میوه‏اش را ضایع ساختند

 

  • الفت بین مسلمان‌ها

سوره انفال آیه 63؛ تألیف بین قلوب مسلمان‌ها؛ بعد پیامبر(ص) انحرافی پیش آمد که شرایط برگشت به دوران جاهلیت

عقد اخوت، ایثار انصار؛ سوره حشر

 

  • نحوه برخورد با اهل مکتب خلفا

خداوند دشنام را ممنوع کرده «و لاتسب»

باید تبری داشته باشیم و نباید بگیم خدماتی داشته‌اند. اما برای حفظ وحدت و مسایل سیاسی این مطالب را در جمع نباید مطرح کنیم.

 

  • بعد سقیفه

عباس و ابوسفیان پیش حضرت امیر(ع) آمدند برای بیعت. جایگاه و قدرتی داشتند که می‌توانستند جهت قضایا را عوض کنند. حضرت نپذیرفتند.

اصل اول: حضرت وظیفه خودشان را انجام می‌دادند. جنازه پیامبر(ص) را رها نکردند بروند دنبال دعواهای مسائل حکومت.

اصل دوم: حکومت وسیله است نه هدف.

خطبه 33: این نعل پاره نزد من با ارزش‌تر از حکومت بر شماست، مگر اینکه حقی اقامه کنم یا باطلی را دفع کنم.

 

در بین جلسه این سوالت پرسیده و جواب داده شد:

  • آیا قرآن حضرت امیر(ع) همین قرآن ماست؟

بلی، اما توضیحات و شأن نزول‌هایی اضافه داشته است.

  • کتاب‌های حضرت امیر(ع)
  1. صحیفه امام علی(ع): حجم کم، در غلاف شمشیر ایشان بوده. در منابع مختلف، ازجمله اهل سنت به آن اشاره شده. حدیث از صحیح بخاری
  2. کتاب امام علی(ع)
  3. مصحف امام علی(ع)؛ همان قرآن: تأویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه آیات

 

*نکته: لینک صدای جلسه

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیدمحمدصالح عامری 90/7/21:: 8:31 عصر     |     () نظر
 
گزارش جلسه اول نگاهی نو به نهج البلاغه

باسمه تعالی

با عرض سلام و درود بدین وسیله گزارش جلسه اول نگرشی نو به نهج البلاغه را تقدیم می کنم؛

موضوع جلسه: نکوهش دنیا

ابتدا جناب آقای زعفرانی موارد زیر را در مورد سندیت نهج البلاغه فرمودند:

  • ادبی بودن نهج البلاغه 
  • نوع بیان تنها از امام بر می آید 
  • سندهای این مطالب در کتب دیگر موجود است

سپس در مورد موضوع جلسه به نامه ها، حکمتها و خطبه های زیر اشاره فرمودند:

  • حکمت 456

بهاى جان آدمى‏

و درود خدا بر او، فرمود: آیا آزاد مردى نیست که این لقمه جویده حرام دنیا را به اهلش واگذارد؟ همانا بهایى براى جان شما جز بهشت نیست، پس به کمتر از آن نفروشید!  

  • خطبه 32

 التزهید فی الدنیا 
 اى مردم باید دنیاى حرام در چشمانتان از پر کاه خشکیده،  و تفاله‏هاى قیچى شده دام داران، بى‏ارزش‏تر باشد، از پیشینیان خود پند گیرید، پیش از آن که آیندگان از شما پند گیرند، این دنیاى فاسد نکوهش شده را رها کنید، زیرا مشتاقان شیفته‏تر از شما را رها کرد.  

  • نامه 31 

 همانا دنیا پرستان چونان سگ‏هاى درنده، عو عو کنان، براى دریدن صید در شتابند، برخى به برخى دیگر هجوم آورند، و نیرومندشان، ناتوان را مى‏خورد، و بزرگ‏ترها کوچک‏ترها را. و یا چونان شترانى هستند که برخى از آنها پاى بسته، و برخى دیگر در بیابان رها شده، که راه گم کرده و در جادّه‏هاى نامعلومى در حرکتند، و در وادى پر از آفت‏ها، و در شنزارى که  حرکت با کندى صورت مى‏گیرد گرفتارند، نه چوپانى دارند که به کارشان برسد، و نه چراننده‏اى که به چراگاهشان ببرد. دنیا آنها را به راه کورى کشاند.  

  • حکمت 130

   توجّه به فنا پذیرى دنیا و درود خدا بر او، فرمود: (امام علیه السّلام، وقتى از جنگ صفّین برگشت و به قبرستان پشت دروازه کوفه رسید رو به مردگان کرد.) اى ساکنان خانه‏هاى وحشت زا، و محلّه‏هاى خالى و گروهاى تاریک، اى خفتگان در خاک، اى غریبان، اى تنها شدگان، اى وحشت زدگان، شما پیش از ما رفتید و ما در پى شما روانیم، و به شما خواهیم        رسید. امّا خانه‏هایتان! دیگران در آن سکونت گزیدند؛ و امّا زنانتان! با دیگران ازدواج کردند، و امّا اموال شما! در میان دیگران تقسیم شد! این خبرى است که ما داریم، حال شما چه خبر دارید؟ (سپس به اصحاب خود رو کرد و فرمود) بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند، شما را خبر مى‏دادند که: بهترین توشه، تقوا است.  

  • خطبه 209

 روش استفاده از دنیا  با این خانه وسیع در دنیا چه مى‏کنى؟ در حالى که در آخرت به آن نیازمندترى. آرى اگر بخواهى مى‏توانى با همین خانه به آخرت برسى! در این خانه وسیع مهمانان را پذیرایى کنى، به خویشاوندان با نیکوکارى بپیوندى، و حقوقى که بر گردن تو است به صاحبان حق برسانى، پس آنگاه تو با همین خانه وسیع به آخرت نیز مى‏توانى پرداخت‏  

  • خطبه 133

 تقوا و روش برخورد با دنیا کسى که جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، کارهاى نیکوى او آشکار شود، و در کارش پیروز گردد. پس در به دست آوردن بهره‏هاى تقوا فرصت غنیمت       شمارید، و براى رسیدن به بهشت جاویدان رفتارى متناسب با آن انجام دهید، زیرا دنیا براى زندگى همیشگى شما آفریده نشده، گذرگاهى است تا در آن زاد و توشه آخرت بردارید، پس با شتاب، آماده کوچ کردن باشید و مرکب‏هاى راهوار براى حرکت مهیّا دارید.  


  در نهایت این جلسه با قرائت زیارت آل یاسین و پذیرایی به اتمام رسید.

 


* نکته: فایل صوتی این جلسه به گزارش پیوست شده است
http://meghdad82.persiangig.com/audio/HeiatolZahra-NahjolBalaqe1-900706-HjZaferani-1.mp3

*نکته: جلسه دوم این کلاس در چهارشنبه 20 مهر 1390، ساعت 7 تا 9 شب در مکان زیر برگزار می شود:

نشانی: میدان قدس (تجریش)، خیابان دزاشیب (کبیری)،
جنب آتش‌نشانی، خیابان رمضانی، جنب مسجد حضرت زهرا(س)
حسینیه امام علی(ع)

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط سیدمحمدصالح عامری 90/7/18:: 9:20 عصر     |     () نظر
 
نگرشی نو به نهج لبلاغه - جلسه دوم

سلام

مقارن با ایام میلاد حضرت ثامن الحجج(ع)
دومین جلسه

«نگرشی نو به نهج‌البلاغه»

به‌صورت دوهفته یک‌بار برگزار می‌شود.

مدرس: حاج آقا زعفرانی

چهارشنبه 20 مهر 1390
ساعت 7 تا 9 شب

نشانی: میدان قدس (تجریش)، خیابان دزاشیب (کبیری)،
جنب آتش‌نشانی، خیابان رمضانی، جنب مسجد حضرت زهرا(س)
حسینیه امام علی(ع)

نشانی حسینیه امام علی(ع)

- - - - - -

+ برای حضور در جلسه درصورت امکان، نهج‌البلاغه هم‌راه خود داشته باشید.

++ لطفاً در اطلاع‌رسانی مشارکت کنید.

یا علی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/7/18:: 9:32 صبح     |     () نظر
 
نگرشی نو به نهجالبلاغه - جلسه اول

سلام

مقارن با شب میلاد حضرت فاطمه معصومه(س)
اولین جلسه

«نگرشی نو به نهج‌البلاغه»

به‌صورت دوهفته یک‌بار برگزار می‌شود.

مدرس: حاج آقا زعفرانی

چهارشنبه 6 مهر 1390
از نماز مغرب

نشانی: میدان قدس (تجریش)، خیابان دزاشیب (کبیری)،
جنب آتش‌نشانی، خیابان رمضانی، جنب مسجد حضرت زهرا(س)
حسینیه امام علی(ع)

نشانی حسینیه امام علی(ع)

- - - - - -

+ برای حضور در جلسه درصورت امکان، نهج‌البلاغه هم‌راه خود داشته باشید.

++ با توجه به تأخیر موجود لطفاً در اطلاع‌رسانی مشارکت کنید.

یا علی


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/7/5:: 10:58 صبح     |     () نظر
 
ماه رمضان 90 - جلسه چهارم (آخر)

سلام

به‌مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
جلسه افطار و انس با نج‌البلاغه برگزار می‌شود.

 

یک‌شنبه 6 شهریور 1390
منزل برادران علی‌اکبر (5 + 8)

 

برنامه:
برنامه: افطار، نماز جماعت، جمع‌خوانی قرآن،

جلسه انس با نج‌البلاغه با حضور حاج آقا زعفرانی

یا علی مدد


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/6/3:: 1:42 عصر     |     () نظر
 
ماه رمضان 90 - جلسه سوم

سلام

السلام علیک یا امین الله فی ارضه

سومین جلسه افطار هیئت الزهرا(س)
در ایام شهادت امیرالمؤمنین(ع)
و با همکاری شورای جهادی برگزار می‌شود.

زمان: شنبه 29 مرداد 1390
از ساعت 7 عصر

مکان: نمازخانه دبیرستان مفید قیطریه
میزبان: دوستان دوره 16

سخنران: حاج آقا جعفری
موضوع: ارتباط شب قدر و وجود نازنین امام زمان(عج)

برنامه:
7:15   مناجات مسجد کوفه
7:30   سخنرانی
8:05   نماز جماعت
8:20   افطار
9:00   برنامه شورای جهادی

یا علی


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/5/26:: 7:51 صبح     |     () نظر
 
ماه رمضان 90 - جلسه دوم

سلام

به‌مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
جلسه افطار و پرسش پاسخ مهدویت(عج)
برگزار می‌شود.

یک‌شنبه 23 مرداد 1390
منزل برادران رهبر (2 + 12)

به‌یاد مرحوم علی رهبر

برنامه:
برنامه: افطار، نماز جماعت، جمع‌خوانی قرآن،
جلسه پرسش و پاسخ مهدویت با حضور آقای سخن‌دان

یا علی مدد


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/5/17:: 11:53 صبح     |     () نظر
 
ماه رمضان 90 - جلسه اول

سلام

به‌مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
جلسه افطار و پرسش پاسخ مهدویت(عج)
برگزار می‌شود.

یک‌شنبه 16 مرداد 1390
منزل برادران خاکسار (13 + 15)

هم‌راه با ولیمه زیارت کربلا

برنامه:
برنامه: افطار، نماز جماعت، جمع‌خوانی قرآن،
جلسه پرسش و پاسخ مهدویت با حضور آقای سخن‌دان

یا علی مدد


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/5/11:: 3:22 عصر     |     () نظر
 
ماه رمضان

سلام

ماه رمضان در راه است.
قرار بوده که مشابه برنامه افطاری و صحبت سال گذشته،
ام‌سال نیز جلسات هیئت به‌صورت هفتگی برگزار شود.

طی جلسه‌ای که 3شنبه 28 تیر انجام شد،
برنامه ماه رمضان ام‌سال هیئت الزهراء(س)
یک‌شنبه شب‌ها برگزار می‌شود.

هماهنگی‌های انجام‌شده تاکنون به‌شرح زیر است:

جلسه اول:
یک‌شنبه 16 مرداد 1390
منزل برادران خاکسار (13 و 15)
به‌هم‌راه ولیمه زیارت کربلا
برنامه: افطار، نماز جماعت، جمع‌خوانی قرآن، جلسه پرسش و پاسخ مهدویت با حضور آقای سخن‌دان

جلسه دوم:
یک‌شنبه 23 مرداد 1390
منزل برادران رهبر (2 و 12)
به‌یاد مرحوم علی رهبر
برنامه: افطار، نماز جماعت، جمع‌خوانی قرآن، جلسه پرسش و پاسخ مهدویت با حضور آقای سخن‌دان

جلسه سوم:
یک‌شنبه 30 مرداد 1390
دبیرستان مفید قیطریه
شب قدر (شب 21 ماه رمضان)
با هم‌کاری شورای جهادی
برنامه: افطار، نماز جماعت، استراحت، حرکت برای مراسم احیاء و شاید پذیرایی سحر

جلسه چهارم:
یک‌شنبه 6 شهریور 1390
منزل برادران علی‌اکبر (5 و 8)

 

اعلام نیاز:
در زمینه‌های زیر نیاز به کمک جدی داریم.
* پیشنهاد برای موضوع و استاد جلسات پرسش و پاسخ هیئت، در ماه رمضان و بعد آن
* بانی برای مخارج هیئت
* پیشنهاد برای چگونگی برگزاری جلسات از ابتدای سال تحصیلی

التماس دعا

- - - - - - -

+ لینک این مطلب در سایت فارغ‌التحصیلان


کلمات کلیدی: اخبار

نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/5/3:: 12:34 عصر     |     () نظر
 
صوت؛ جلسه پرسش پاسخ مهدویت، حاج آقا ابوالقاسمی

سلام

 

لینک فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ مهدویت
با حضور حاج آقا ابوالقاسمی، تیرماه 1390
زمان: حدود نیم ساعت، حجم: حدود 4 مگابایت (سرعت 16)

یا صاحب الزمان(عج)


نوشته شده توسط مسعود مسیح تهرانی 90/4/31:: 4:19 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4      >
درباره

هیئت الزهرا (سلام الله علیها) ؛ رهروان شهدا


مدیر وبلاگ : مسعود مسیح تهرانی[127]
نویسندگان وبلاگ :
سیدمحمدصالح عامری (@)[19]

سیدمحمدصادق امامی (@)[73]

ناصر مطیع (@)[17]

مجتبی کریمی نیا (@)[122]


صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها